Wykresy w pracy licencjackiej – jak je stworzyć?

Niniejszy artykuł pod tytułem Kurs WordPress krok po kroku nie stanowi porady, ani nie jest materiałem edukacyjnym, a jedynie przedstawia wyłącznie opinię jego autora. Oznacza to, że wszystkie informacje, które u nas znajdziesz na temat Kurs WordPress krok po kroku należy traktować jako forma rozrywkowa, a każdą decyzję podejmować wyłącznie samodzielnie w oparciu o właśne doświadczenie oraz rozsądek. Nie tylko nie zachęcamy, ale wręcz odradzamy wykorzystywanie znalezionych tutaj informacji w każdym celu i w każdej sferze życia prywatnego oraz zawodowego.

Wykresy w pracy licencjackiej są jej nieodłączną częścią. To one, obok obrazków, wśród ciągłego tekstu rzucają się w oczy wszystkim, którzy ją czytają czy przeglądają. Jak je stworzyć, by były jasne i czytelne, a przede wszystkim estetyczne – podpowiadamy w niniejszym artykule.

Jak stworzyć wykresy w pracy licencjackiej?

Poniższe opracowanie dotyczy programu Microsoft Office (Word + Excel).

1. Otwórz arkusz kalkulacyjny. Następnie wpisz w niego dane, z których planujesz zrobić wykres.

2. Zaznacz wszystkie kolumny oraz wiersze, których wartości mają się znaleźć w zestawieniu, po czym na górnym pasku narzędzi odnajdź polecenie WSTAW.

3. Kolejnym krokiem będzie wybór rodzaju wykresu. Program proponuje nam wiele opcji – wykresy kołowe, kolumnowe, punktowe, warstwowe, słupkowe i wiele wiele innych.

Jeśli już podejmiesz decyzję dotyczącą stylu i wyglądu zestawienia – program wygeneruje gotowy wykres.

Jak przenieść nasz schemat do arkusza tekstowego?

  • Wykres zaznaczamy – klikając prawym przyciskiem myszy, wybieramy polecenie KOPIUJ (bądź naciskamy kombinację klawiszy CTRL + C).
  • Następnie przechodzimy do naszego arkusza tekstowego.
  • Z lewej strony górnej wstążki odnajdujemy zakładkę WKLEJ. Następnie wybieramy WKLEJ SPECJALNE, po czym klikamy WKLEJ ŁĄCZE i szukamy nazwy naszego schematu WYKRES PROGRAMU MICROSOFT EXCEL.
    • Pamiętaj, żeby nie wklejać schematu od razu przy użyciu skrótu klawiszowego CTRL + V lub polecenia WKLEJ.
    • Jeśli po prostu wkleisz wykres, a potem stwierdzisz, że chcesz dokonać w nim zmian – nie będzie to możliwe.

Korzystając z polecenie WKLEJ SPECJALNE masz pewność, że jeśli dokonasz zmian w arkuszu kalkulacyjnym, czy edytujesz w jakikolwiek inny sposób dany wykres – zmiany te pojawią się również w Twoim arkuszu tekstowym. Jeśli nie pojawią się automatycznie – wystarczy nacisnąć prawym przyciskiem myszy na wykres w Wordzie oraz wybrać opcję AKTUALIZUJ ŁĄCZE.

Czy da się edytować wykresy w pracy licencjackiej?

Jeśli chcesz coś zmienić w wyglądzie wykresu czy ustawieniu jego osi, jest to oczywiście możliwe.

  • W arkuszu kalkulacyjnym na górnej wstążce odnajdź zakładki: PROJEKTOWANIE, UKŁAD, FORMATOWANIE. W każdej z 3 wymienionych wyżej zakładek opcji wyboru jest bardzo dużo.
  • Można również dodać dodatkowe wartości w arkuszu (wiersze i kolumny), tak by wykres przedstawiał więcej danych. Aby to zrobić, przeciągamy po prostu ramkę wyznaczającą zakres wykresu na dodatkowe dane.

Wykresy w pracy licencjackiej są jej nieodłącznym i bardzo ważnym elementem. Warto więc wiedzieć, jak tworzyć i wstawiać je poprawnie jeszcze zanim rozpoczniemy jej pisanie.